Bani publici

Drum din bani publici până la firma ministrului Iurie Chirinciuc

Foto: Drumul dun Floreni, construit la ordinul lui Chirinciuc

La doar câteva luni de la învestirea lui Iurie Chirinciuc în funcția de ministru, de la șoseaua Sculeni-Ungheni și până la sediul întreprinderii care îi aparține, SRL Lefcons-agro, a fost asfaltat un drum care a costat bugetul de stat 8,5 milioane de lei. Lucrările au fost executate de către întreprinderea Rutador, al cărei nume a figurat anterior în câteva anchete jurnalistice, dar şi într-un raport al Curţii de Conturi. Autoritățile au selectat firma în lipsa unei licitații. Șefii Administraţiei de Stat a Drumurilor explică, între altele, lipsa unui concurs prin faptul că decizia a fost luată în perioada când a fost suspendată procedura achizițiilor publice. Experții califică însă situația drept o ilegalitate ce ar trebui să ajungă în vizorul procurorilor. 

Drumul cu lungimea de trei kilometri, care leagă satul Floreni din raionul Ungheni cu şoseaua Ungheni-Sculeni, a fost reparat şi asfaltat într-un timp-record la finele anului 2015. Întâmplător sau nu, dar chiar lângă satul Floreni, unde se termină drumul, se află depozitele şi frigiderele pentru păstrarea fructelor ale SRL Lefcons-agro, firmă care aparţine în proporţie de 33 la sută lui Iurie Chirinciuc.

Cum s-a decis asfaltarea drumului de la Floreni

SRL Lefcons-agro, cu adresa juridică în satul Floreni, raionul Ungheni, a fost fondată la 26 mai 2003 de către Iurie Chirinciuc şi Anatolie Plăcintă. Cei doi au procurat mai multe hectare de teren agricol în apropierea satului Floreni, pe care au fost plantate livezi de meri, pruni, vişini, dar şi viţă-de-vie. Concomitent, întreprinderea a procurat clădirile şi teritoriul adiacent fostei fabrici de uleiuri eterice, care se află chiar la intrarea în sat. Spațiile sunt utilizate în prezent pentru depozite și frigidere. 

Depozitele SRL Lefcons-agro, Foto: CIJM

Iurie Chirincuc, care a fost mai mulţi ani consilier PL în Consiliul raional Ungheni, în urma alegerilor din noiembrie 2014, a obținut mandatul de deputat, după ce a candidat pe lista liberalilor. La 30 iulie 2015 Chirinciuc ajunge în funcţia de ministru al Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor în Guvernul Streleţ, post pe care a reușit să-l păstreze şi în Guvernul Filip.

La 18 septembrie 2015, la mai puţin de două luni de la învestirea în funcție, ministrul Chirinciuc semnează o dispoziţie pentru Administraţia de Stat a Drumurilor (ASD), întreprindere de stat subordonată Ministerului  Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, prin care solicită executarea lucrărilor de reparaţie de către SA Drumuri Străşeni a sectorului de drum Sculeni-Buciumeni-Cioropcani din raionul Ungheni „pentru asigurarea accesului pe timp de iarnă”. În document este inclusă şi reabilitarea drumului care leagă satul Floreni cu şoseaua Ungheni-Sculeni. „Lucrările vor fi executate şi finanţate din mijloacele financiare alocate pentru întreţinerea drumurilor, preconizate în Programul privind repartizarea mijloacelor fondului rutier pe anul 2015”, se arată în dispoziţia semnată de Iurie Chirinciuc. Inițial, aceste cheltuieli nu au fost prevăzute în programul nominalizat.

O firmă apropiată ASD asfaltează drumul de la Floreni

Lucrările de reparaţie şi asfaltare a drumului care duce spre Floreni au început în scurt timp de la semnarea dispoziţiei ministrului. Deşi aceste lucrări au fost puse în sarcina SA Drumuri Străşeni, printr-un contract de antrepriză, reabilitarea drumului respectiv a fost preluată de către SRL Rutador, întreprindere fondată şi administrată de către omul de afaceri, Nicolae Maliu.

SRL Rutador a câştigat anterior mai multe licitaţii, semnând contracte avantajoase cu ASD. În cadrul întreprinderii activează, începând cu 2014, fostul șef al Administrației de Stat a Drumurilor, Vitalie Panurco, demis din funcție la finele anului 2013. 

Compania este vizată şi într-un raport al Curţii de Conturi, lansat în mai 2014, în care Administraţia de Stat a Drumurilor este acuzată de trucarea licitaţiilor şi lipsa de transparenţă în organizarea acestora. SRL Rutador mai figurează şi într-o investigaţie a CIJM, în care este acuzată de către primarul din satul Zârneşti, raionul Cahul, de reparaţia necalitativă a drumurilor şi de faptul că ar fi efectuat lucrările, deşi licitaţia ar fi fost câştigată de altă firmă.

Veaceslav Teleman, director-interimar al ASD: „Calea de acces la Floreni era necesară”

Iurie Chirinciuc a refuzat să comenteze situația, redirecţionându-ne la Administraţia de Stat a Drumurilor (ASD). Solicitat de reporterul Centrului de Investigații Jurnalistice, Veaceslav Teleman, director-interimar al ASD, spune că firma a fost selectată fără licitație deoarece la finele anului 2015 a fost suspendată procedura achizițiilor publice. Teleman a mai comunicat că în cadrul şedinţei Consiliului fondului rutier din 21 decembrie 2015 au fost operate ajustări la Programul privind repartizarea mijloacelor fondului rutier pe anul 2015, fiind inclus şi sectorul de drum Sculeni-Buciumeni-Cioropcani, inclusiv porțiunea care leagă satul Floreni de şoseaua Ungheni-Sculeni. Precizăm că şedinţa respectivă a fost prezidată de către premierul în exerciţiu, Gheorghe Brega, coleg de partid cu Iurie Chirinciuc.

Locuitorii satului Floreni: „Ne-au făcut drum, dar nu avem transport"

Satul Floreni este situat la o distanţă de 20 de kilometri de centrul raional Ungheni şi la patru kilometri de Sculeni. Localitatea, care numără puţin peste trei sute de locuitori, face parte din Primăria Sculeni. Oamenii din Floreni sunt mulțumiți că li s-a făcut drum asfaltat până la marginea satului şi susţin că totul se datorează lui Iurie Chirinciuc: "Bine că au făcut drum şi nu au scos milioanele din ţară".

Drumul se termină la intrarea din Floreni. Foto: CIJM

Pe de altă parte, locuitorii susţin că de drumul asfaltat este utilizat preponderent de transportul firmei Lefcons-agro, căci florenenii nu prea dispun de mijloace de transport, iar pentru a ajunge la Sculeni se folosesc de un drum mai scurt. „Nu avem un autobuz până la raion. Ar fi bine să ni se ofere și nouă o rută până la Ungheni măcar de două ori pe săptămână. Trebuie să ajungem pe jos până la traseu, iar acolo aşteptăm transport de ocazie. Ori pe drumul care era, ori pe acesta asfaltat, tot aceeaşi cale pe jos o parcurgem”, spun locuitorii din Floreni. 

Mihai Martin, un agricultor din satul Floreni, este nemulţumit de faptul că SRL Lefcons-agro a îngrădit livada şi astfel a fost îngustat drumul care duce către terenurile sale: „Acesta este drum public, trebuie să aibă o lăţime de şase metri, dar ei au lăsat mai puţin de trei metri sub fâşia forestieră. Nu pot să trec cu combina, nici roada să-mi aduc. Trebuie să înconjor pe un alt drum, unul abrupt, îmi pun viaţa în pericol” .

Mihai Martin mai spune că transportul firmei Lefcons-agro circulă pe un drum din piatră spartă, reparat recent din fondurile Primăriei Sculeni. „Nu au vrut să dea un ban pentru acest drum, dar ei se folosesc cel mai mult şi îl distrug”, ni s-a plâns bărbatul.

Ce spun reprezentanţii SRL Lefcons-agro

Fiul lui Anatolie Plăcintă, Sergiu Plăcintă, director comercial al SRL Lefcons-agro, susţine că repararea drumului de acces până la Floreni nu are nimic comun cu întreprinderea: „Este un drum public şi trebuia să fie reparat, la fel ca şi alte drumuri publice. Ce este rău că s-a reparat un drum?”.

Totodată, Sergiu Plăcintă susţine că datorită SRL Lefcons-agro satul Floreni prosperă. „Era un sat prăpădit, uitat de toţi. Noi le-am dat oamenilor de lucru acasă. Oamenii sunt foarte mulumiţi că noi suntem acolo”.

Expert: „Procurorii ar trebui să se autosesizeze”

Olesea Stamate, preşedinta Asociației pentru o Guvernare Eficientă și Responsabilă, susţine că reparația acestui drum trebuia să se facă doar în urma unei licitaţii publice. „Este vorba de un drum construit din bani publici şi nu putea să treacă peste licitaţie. Nu a fost nicio urgenţă. Este o încălcare ca un drum din banii publici să fie construit doar în baza dispoziţiei ministrului, chiar dacă acesta nu a avut careva interese. Procuratura ar trebui să se autosesizeze”, a menționat experta.

Investigația a fost realizată în cadrul Campaniei „Banii publici sunt și banii mei”, desfășurată de Centrul de Investigații Jurnalistice (CIJM) și Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER), într-un proiect finanțat de Uniunea Europeană și National Endowment for Democracy.

Materialele de pe platforma www.investigatii.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice.

Comentarii