Drepturile omului

Victimele accidentelor rutiere – cine le plăteşte prejudiciul?

citynews.ro

Majoritatea victimelor accidentelor rutiere işi asteaptă cu anii despagubirile din partea companiilor de asigurari. Legislaţia imperfectă şi procedurile judiciare care pot dura ani întregi par să facă jocul firmelor de asigurari şi să lucreze împotriva omului de rând. Potrivit datelor Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF), în anul 2010 sumele despagubirilor achitate de companiile de asigurari sunt în descrestere cu 20 la sută faţă de anul 2009, în timp ce veniturile din asigurări cresc constant.

Fiecărui al doilea client i se refuză plata despagubirilor

Teoretic, procurarea unei poliţe de asigurare ar trebui sa îl scutească pe posesor de orice problema dacă nimereşte într-un accident sau i-a fost avariată maşina. În realitate, lucrurile stau cu totul altfel. Companiile de asigurări trag de timp şi utilizează orice mijloc ca să nu achite despagubirile. Un raport publicat pe site-ul www.asigurare.md arată că la aproximativ jumătate dintre asiguraţi li se refuză parţial sau total achitarea despagubirilor.

Rămas invalid din vina altui şofer, luptă în instanţe cu compania de asigurări 

Soţii Daniliuc din Chisinau se luptă de câţiva ani să obţină despăgubirile la care au dreptul. Acum patru ani, Larisa si Vladimir au fost la un pas de a-si pierde viata intr-un teribil accident rutier, produs din vina altui sofer. Ei se intorceau de la niste rude cand au fost tamponati de un autovehicul care venea din faţă. Vladimir a rămas fără un picior şi a devenit dependent, pentru tot restul vieţii, de ajutorul celor din jur. În ultimii ani a stat mai mult în spital decât acasă. Cu sănătatea la pamânt şi cu un soţ invalid, Larisa Daniliuc este acum singurul intreţinător al familiei.

O altă pasageră care se afla în automobil în momentul impactului – Natalia Ciubuc, a suferit leziuni de gravitate medie. Ea a avut nevoie de mai multe intervenţii chirurgicale.

Au stat luni intregi în spitale şi au fost nevoiţi să se descurce cum au putut, pentru că atât vinovatul de accident - un tanar care abia implinise majoratul, cât şi compania de asigurări, nu se grabeau să le achite despagubirile. 

În acest răstimp, oamenii au scris zeci de plângeri şi au batut la mai multe uşi, dar zadarnic.

“Mi-au spus că îmi pot plăti doar ochelarii deterioraţi în accident” 

„La solicitarile pe care le expediam pe adresa companiei de asigurări primeam uneori raspunsuri de-a dreptul revoltătoare. Astfel, la prima mea adresare mi s-a spus ca singura recompensă care mi se cuvine ar fi cea pentru... ochelarii deteriorati în urma accidentului rutier”, spune Natalia Ciubuc, care a cheltuit foarte mult pentru a-şi reface sănătatea.

Dosarul acestor persoane a circulat de mai multe ori prin toate instanţele şi se pare că problema e încă departe de soluţionare.
In luna iulie 2010, Judecatoria sectorului Buiucani le-a dat câştig de cauză, obligând compania de asigurări să achite toate costurile suportate de petiţionari. Doar că oamenii încă nu şi-au văzut banii şi se pare ca nu-i vor vedea prea curand, asta deoarece compania a facut recurs (a cata oara!). 

Trei luni – termenul legal pentru plata despăgubirilor

Majoritatea victimelor accidentelor rutiere işi asteaptă cu anii despagubirile din partea companiilor de asigurari. Legislaţia imperfectă şi procedurile judiciare care pot dura ani întregi par să facă jocul firmelor de asigurari şi să lucreze împotriva omului de rând. Potrivit datelor Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF), în anul 2010 sumele despagubirilor achitate de companiile de asigurari sunt în descrestere cu 20 la sută faţă de anul 2009, în timp ce veniturile din asigurări cresc constant.

Fiecărui al doilea client i se refuză plata despagubirilor

Teoretic, procurarea unei poliţe de asigurare ar trebui sa îl scutească pe posesor de orice problema dacă nimereşte într-un accident sau i-a fost avariată maşina. În realitate, lucrurile stau cu totul altfel. Companiile de asigurări trag de timp şi utilizează orice mijloc ca să nu achite despagubirile. Un raport publicat pe site-ul www.asigurare.md arată că la aproximativ jumătate dintre asiguraţi li se refuză parţial sau total achitarea despagubirilor.

Rămas invalid din vina altui şofer, luptă în instanţe cu compania de asigurări 

Soţii Daniliuc din Chisinau se luptă de câţiva ani să obţină despăgubirile la care au dreptul. Acum patru ani, Larisa si Vladimir au fost la un pas de a-si pierde viata intr-un teribil accident rutier, produs din vina altui sofer. Ei se intorceau de la niste rude cand au fost tamponati de un autovehicul care venea din faţă. Vladimir a rămas fără un picior şi a devenit dependent, pentru tot restul vieţii, de ajutorul celor din jur. În ultimii ani a stat mai mult în spital decât acasă. Cu sănătatea la pamânt şi cu un soţ invalid, Larisa Daniliuc este acum singurul intreţinător al familiei.

O altă pasageră care se afla în automobil în momentul impactului – Natalia Ciubuc, a suferit leziuni de gravitate medie. Ea a avut nevoie de mai multe intervenţii chirurgicale.

Au stat luni intregi în spitale şi au fost nevoiţi să se descurce cum au putut, pentru că atât vinovatul de accident - un tanar care abia implinise majoratul, cât şi compania de asigurări, nu se grabeau să le achite despagubirile. 

În acest răstimp, oamenii au scris zeci de plângeri şi au batut la mai multe uşi, dar zadarnic.

“Mi-au spus că îmi pot plăti doar ochelarii deterioraţi în accident” 

„La solicitarile pe care le expediam pe adresa companiei de asigurări primeam uneori raspunsuri de-a dreptul revoltătoare. Astfel, la prima mea adresare mi s-a spus ca singura recompensă care mi se cuvine ar fi cea pentru... ochelarii deteriorati în urma accidentului rutier”, spune Natalia Ciubuc, care a cheltuit foarte mult pentru a-şi reface sănătatea.

Dosarul acestor persoane a circulat de mai multe ori prin toate instanţele şi se pare că problema e încă departe de soluţionare.
In luna iulie 2010, Judecatoria sectorului Buiucani le-a dat câştig de cauză, obligând compania de asigurări să achite toate costurile suportate de petiţionari. Doar că oamenii încă nu şi-au văzut banii şi se pare ca nu-i vor vedea prea curand, asta deoarece compania a facut recurs (a cata oara!). 

Trei luni – termenul legal pentru plata despăgubirilor

Legea cu privire la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagubele produse de autovehicule spune că persoanele care au fost vătămate corporal în urma producerii accidentelor rutiere pot beneficia de o despagubire de asigurare de maxim 350 de mii de lei şi până la 700 de mii de lei în caz de deces.
Asiguratorul este obligat să soluţioneze cererea şi să achite despagubirea de asigurare în cel mult 3 luni din data informării despre cazul asigurat. Legea nu admite nicio amânare a achitării despăgubirilor. 
Chiar dacă persoana vătămată nu este de acord cu suma ce urmează a-i fi achitată de compania de asigurări, aceasta plăteşte totuşi despăgubirea în cuantumul stabilit. În acest caz, asiguratul are dreptul să atace decizia companiei în judecată.

 “Ca sa evite termenul instituit legal, unele companii de asigurari examineaza mai mult timp dosarul şi susţin că termenul legal nu a expirat deoarece acesta demareaza din momentul in care este finalizat dosarul de asigurare”, spune jurista Janeta Hanganu. 

 

Doi ani de procese pentru 20 de mii de lei

După aceeaşi schemă a fost tărăgănat şi dosarul de asigurare al lui Victor Anghelici, care a suferit un accident rutier în urmă cu trei ani. Bărbatul s-a ales cu leziuni usoare, in schimb automobilul său a fost aproape distrus. La acel moment, nu s-a gândit că va avea vreo problemă cu reparaţia maşinii, pentru că avea asigurare. Dupa ce a efectuat toate procedurile de rigoare, a depus o cerere pentru plata despăgubirii pe numele directorului companiei de asigurari. Tratativele şi jocul “de-a hartiile” a durat mai bine de un an. Conform raportului expertizei finale, costurile despagubirilor pe care compania trebuia sa i le achite lui Victor Anghelici se ridicau la 90 de mii de lei. Surpriza insa, compania a “decis” ca ii sunt suficienti şi 60 de mii de lei. Pentru ceilalţi bani a trebuit să se adreseze în instanţă şi să aştepte să i se facă dreptate mai bine de doi ani. 

Singuri în faţa tragediei

De cele mai multe ori, victimele nu mai au bani pentru avocaţi, deoarece cheltuieli sume importante pe medicamente şi tratamente de lungă durată. Asta le permite asiguratorilor să tragă de timp.

„Pentru victime, singura posibilitate de a-şi returna despagubirile este să acţioneze compania de asigurări în judecată. Dar clienţii trebuie să fie pregătiţi pentru un proces lung şi anevoios. In plus, companiile, de cele mai dese ori, atacă decizia instanţelor, taragănând, astfel, procesul, la nesfarsit”, este de părere juristul Sergiu Dodon, care a reprezentat în instanţă cazurile mai multor persoane care au avut probleme la restituirea despagubirilor. Numai în anul curent a avut peste 70 de adresari de acest fel. Sergiu Dodon consider că probleme la plata despagubirilor apar din cauza legislaţiei imperfecte şi a lipsei unui mecanism viabil de tragere la raspundere a asiguratorilor care nu-şi respectă angajamentele. 

Ca în orice breaslă, în asigurări există secrete pentru înşelarea clienţilor
Pentru că legea este permisivă, unele companii folosesc diferite tertipuri pentru a nu se mai despărţi de banii pe care ar trebui să îi achite persoanelor asigurate.
„Unul dintre şiretlicuri este că sumele despăgubirilor sunt niţel... diminuate. Astfel, în cele mai multe cazuri, clienţii constată că li se achită cu 2-3 mii de lei mai puţin. Pentru ca să-şi recupereze banii, oamenii ar trebui sa se adreseze in judecata, însă fiind conştienţi de faptul că un proces i-ar costa mult mai mulţi bani şi nervi, oamenii renunţă. Prin urmare, sumele „economisite” de unele companii ajung la sute de mii de lei”, spune Ion M., un fost angajat al unei companii de asigurari, care a preferat să-şi păstreze anonimatul.

Potrivit lui Ion M., aceste sume sunt utilizate pentru plata unor comisioane angajaţilor structurilor de stat care protejează interesele companiilor de asigurări –  politişti, experţi, judecători.

De cealaltă parte, companiile de asigurări se apără şi neagă că ar tărăgăna intenţionat acordarea despăgubirilor. Cativa reprezentanţi ai unor companii au declarat pentru Centrul de Investigatii Jurnalistice ca au angajaţi experţi care examinează circumstanţele producerii unui accident, examinează bunurile avariate sau distruse şi fac propria expertiză a cazurilor de vătămări corporale. Potrivit lor, despăgubirea este achitată numai după evaluarea pagubelor reale pe care le-a suferit persoana. Totodată, dacă cei care nimeresc în accidente nu respectă toate procedurile de semnalare a cazului asigurat, ei riscă să nu fie despăgubiţi, mai spun reprezentanţii companiilor.

În acelaşi timp trebuie să spunem şi că unele companii sunt nevoite să tragă de timp la plata despăgubirilor pentru că pur şi simplu nu au suficienţi bani pe cont. Problema deficitului financiar survine, de cele mai dese ori, ca urmare a reducerilor la serviciile oferite de companii. Aceste diminuări se practică pe larg, deşi nu sunt legale, spun specialiştii. 

Venituri mai mari, despagubiri mai mici

Conform datelor Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare (CNPF), în primele şase luni ale anului 2010, companiile de asigurari au pl plătit despăgubiri şi indemnizaţii de asigurare în valoare totală de 155,1 milioane de lei, fiind în descrestere faţă de indicatorul respectiv din perioada similara a anului precedent cu 38,9 milioane de lei sau cu 20,1%.

În acelaşi timp, profiturile obţinute de companiile de asigurări sunt în creştere. În prima jumătate a anului 2010, cele 29 de companii de asigurări de pe piaţa moldovenească au reuşit să obţină un profit de peste 67 de milioane de lei. Această cifră este cu peste 20 de procente mai mare decât profitul asiguratorilor  din prima jumătate a anului trecut, când aceştia au câştigat peste 55 de milioane de lei.

Persoanele care au avut de suferit în urma accidentelorrutiere şi nu şi-au putut recupera prejudiciul de la compania de asigurări pot solicita ajutorul juriştilor de la:
Centrul pentru Drepturile Omului, tel: 23 48 00
Institutul pentru Drepturile Omului, tel: 83 84 08, 83 84 09
Centrul pentru protecţie consumatorului - 48 21 52.

200 de morţi şi 2000 de răniţi în accidente rutiere

Pe parcursul anului 2010, în Moldova au avut loc peste 1,5 mii de accidente rutiere, în urma cărora au murit peste 200 de persoane, iar alte peste 2000 au fost traumatizate. Principalele cauze ale accidentelor sunt excesul de viteză, conducerea în stare de ebrietate, precum şi ignorarea regulilor de circulaţie.

Investigatia a fost realizata in cadrul Campaniei „Jurnalistii pentru Drepturile Omului”, desfăşurată cu suportul Ambasadei SUA în Moldova

 

Materialele de pe platforma www.investigatii.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice.

Comentarii