Integritate

Extrădarea de lux a lui Veaceslav Platon: două curse charter și supraveghetori incognito

Planespotters.net

29 august 2016, ora 22:00. Pe Aeroportul Internațional Chișinău aterizează un avion charter de model Gulfstream G200 Galaxy, cu numărul T7-PRM, din care este scos, în cătușe, controversatul om de afaceri Veaceslav Platon, extrădat de urgență din Ucraina. Scena este urmărită de pasagerii unei alte curse charter, aterizată cu doar 12 minute mai târziu pe AIC. Ambele avioane au decolat la distanța de șapte minute de pe Aeroportul Juliani din Kiev.

Învinuit de escrocherie și spălare de bani în dosarul „Spălătoriei rusești”, pe 25 iulie, procurorii Anticorupție au declarat că dispun de mandat de arestare pe numele lui Veaceslav Platon și tot în aceeași zi l-au anunțat în căutare internațională. Omul de afaceri a fost reținut peste doar câteva ore la Kiev fiind plasat în arest. La distanța de o lună, pe 30 august, Procuratura Generală a anunțat telegrafic despre faptul că businessmanul a fost extrădat. Nici Procuratura, nici Inspectoratul General de Poliție (IGP), instituție care s-a ocupat de extrădare, nu au oferit detalii.

La primele ședințe de judecată de la Chișinău, Veaceslav Platon a oferit însă mai multe informații despre modul în care a fost extrădat. Controversatul businessman informează judecătorii că a fost adus la Chișinău, la miez de noapte, cu o cursă charter de lux și cere magistraților să clarifice cine a achitat costurile călătoriei. „Am fost arestat pentru trei milioane de dolari în Ucraina. Exact trei milioane au achitat pentru ca să fiu închis și să fiu adus aici în Moldova. Știți cum am fost adus aici? Cu o cursă charter. Un avion cu o aripă de argint, care costă aproximativ 40.000 de euro. Am fost luat și adus aici. Înțelegeți? Au închiriat un avion privat, cu 12 locuri”, li se adresează Platon judecătorilor în cadrul ședinței de judecată din 7 septembrie 2016, potrivit unei înregistrări audio de la ședință, care a ajuns în posesia jurnaliștilor de la NewsMaker.

Înregistrarea discursului lui Veaceslav Platon la Curtea de Apel Chișinău

Platon, extrădat cu zbor charter pentru că Poliția a întârziat la cursa regulată

Dintr-un răspuns oficial al IGP oferit la o solicitare a Centrului de Investigați Jurnalistice, aflăm că omul de afaceri a fost adus pe cale aeriană pentru siguranța angajaților Poliției, precum și a businessmanului, „ținând cont de situația conflictuală din statul vecin”. În răspunsul semnat de Alexandru Pânzari, șeful IGP confirmă că bănuitul a fost adus cu o cursă charter pe motiv că  autoritățile ucrainene l-au escortat cu întârziere și a fost ratată cursa aeriană regulată. „Escortarea a avut loc cu întârziere la aeroportul din Ucraina în vederea predării acestuia angajaților Poliției Republicii Moldova, fiind astfel pierdute biletele tur-retur”, se justifică IGP.

Pentru a contracta un zbor privat, Poliția ar fi apelat la firma „SRL Hanling LTD” care a ajutat grupul să vină la Chișinău „cu o cursă de alternativă” în schimbul sumei de 1.690 de dolari. „În consecință, pentru neadmiterea încălcării regulilor procedurii de extrădare, superiorul grupei de escortă a informat conducerea IGP despre situația creată, în urma cărui fapt s-a convenit asupra extrădării cu o cursă alternativă în schimbul sumei de 1.690 de dolari, potrivit invoicelui nr. 3583 din 29.08.2016 al companiei SRL Hanling LTD. Pentru delegarea salariaților în această misiune, din bugetul de stat au fost suportate cheltuielile pentru procedura de extrădare în mărime de 63.124 de lei”, se mai arată în răspunsul IGP.

Întâmplător sau nu, dar denumirea companiei a fost indicată greșit în informația primită de la Inspectoratul General de Poliție. O astfel de firmă nu există, de aceea am insistat să discutăm cu angajații Direcției finanțe a IGP care ne-au precizat la telefon, după ce au verificat contractul și extrasele bancare, că este vorba despre o companie cu o denumire asemănătoare – „ICS Handling”.

Răspunsul oferit de către Inspectoratul General de Poliție Centrului de Investigații Jurnalistice

Au apelat la o companie intermediară

ICS Handling este o companie ucraineană, cu birouri de reprezentanță pe aeropoartele Juliani și Borispol din Kiev, dar curios este că firma nu este operator de zboruri, ci doar le intermediază, oferind și asistență la bordurile navelor. Potrivit extrasului firmei din registrele ucrainene, compania oferă servicii de rezervare, comerciale subsidiare, de suport pentru transportul aerian, furnizează informații și desfășoară activități profesionale, științifice și tehnice. „Compania oferă o gamă largă de servicii de deservire a curselor aeriene la sol. Întreținerea se efectuează la toate aeroporturile din Ucraina. Agenții ICS Handling sunt întotdeauna pregătiți să rezolve orice problemă sau să elimine dificultățile care pot apărea în timpul deservirii pe aeroport. După ce avionul a decolat, angajații companiei continuă să monitorizeze zborul așa încât să reacționeze rapid la orice problemă apărută”, se arată într-o descriere a ICS Handling.

Solicitați de reporterii Centrului de Investigații Jurnalistice, reprezentanții ICS Handling nu au răspuns la întrebările privind costurile pentru serviciile acordate de către companie și nu au precizat cine a făcut comanda pentru o cursă charter spre Chișinău. „Din păcate, în conformitate cu condițiile acordurilor semnate și politica de confidențialitate a companiei, nu putem oferi astfel de informații către părți terțe”, ne-au scris angajații ICS Handling. 

În lunile de vară, avionul companiei Ukrainian International Airlines decola de pe aeroportul Borispol din Kiev seara la ora 19.40 și ateriza la Chișinău peste o oră. Astfel, oamenii legii ar fi avut la dispoziție cel mult două ore ca să decidă extrădarea cu un zbor charter, dar și să găsească, prin intermediari, o navă disponibilă.

Două curse charter cu destinația Chișinău

Avocații lui Veaceslav Platon confirmă că omul de afaceri a ajuns în Republica Moldova pe 29 august, în jurul orei 22.30. Potrivit informațiilor obținute de reporterii Centrului de Investigații Jurnalistice, pe Aeroportul Internațional Chișinău, la această oră, au aterizat două curse charter, ambele au decolat din Aeroportul Juliani din Kiev, la distanța de șapte minute una de la alta. Informația este confirmată și de MoldATSA. Într-un răspuns oficial primit de CIJM, instituția ne informează că cele două curse au zburat împreună de la Kiev spre Chișinău, iar după ce și-au lăsat pasagerii pe AIC au zburat în direcții diferite. Unul s-a întors la Kiev, iar altul a zburat în Antalya, Turcia.

 

 

Prima pe pista de aterizare a ajuns aeronava Gulfstream G200 Galaxy, un avion de clasa lux, cu zece locuri pentru pasageri. Așa cum spunea și Veaceslav Platon în discursul său ținut în fața magistraților de la Curtea de Apel Chișinău, nava are aripile argintii. Potrivit datelor din sistemul de generare și prelucrare a planurilor de zbor CFMU al Eurocontrol, cursa aviatică a fost efectuată de ICF, o mare companie străină care oferă consultanță în diferite domenii de la business, până la sănătate. De asemenea, compania oferă servicii în domeniul transportului aerian. Totuși, informațiile din sistemul CFMU al Eurocontrol arată că nava, cu numărul de înregistrare T7-PRM, folosită pentru această cursă aparține unei alte companii, ICS Aero SM SRL. Aceeași informație este confirmată și de Baza de date de căutare a aeronavelor „Airframes.org”, potrivit căreia ICS Aero SM SRL ar fi cumpărat aeronava de lux în martie 2016. ICS Aero SM SRL este o firmă ucraineană care își are unul dintre sedii pe Aeroportul Juliani din Kiev.

Avionul cu care a zburat Platon a fost contractat prin doi intermediari. Sursa: Airframes.org

O căutare simplă pe pagina web a companiei care oferă servicii în domniul transportului aerian, inclusiv curse charter, ne arată că firma cu adevărat deține o aeronavă Gulfstream G200 Galaxy, trecută la categoria VIP charter. Am încercat să comandăm o cursă cu acest avion de la Kiev la Chișinău. Operatorul ICS Aero care ne-a răspuns la solicitare ne-a anunțat că prețul pentru o oră de zbor este de circa 3.800-4.000 de euro. La această sumă se adaugă și alte taxe aeroportuare și prețul combustibilului. Zborul de la Kiev până la Chișinău durează circa o oră, iar regula în cazul închirierii curselor charter este că se plătește și pentru deplasarea avionului înapoi. Astfel, o cursă de la Kiev până la Chișinău cu acest avion costă cel puțin 7.600 de euro, sumă la care se adaugă celelalte cheltuieli de deservire și taxe.

Călătoria secretă a lui Poroșenko

Călătoria lui Veaceslav Platon cu Gulfstream G200 Galaxy-ul firmei ICS Aero SM SRL nu este însă singurul zbor scandalos al aeronavei. În vara acestui an, avionul a ajuns în atenția presei din Ucraina, după ce s-a aflat că președintele ucrainean Petro Poroșenco ar fi zburat, în secret, cu aeronava la vila sa din Spania. Potrivit presei din Ucraina care face referire la surse din Serviciul de Stat al Aviației din Ucraina, Poroșenco a zburat de pe Aeroportul Juliani, cu avionul Gulfstream G200 Galaxy, numărul de înregistrare T7-PRM, în noaptea de 22 iulie. Cursa charter a avut drept destinație Malaga, Spania. În preajma acestui oraș de pe coasta Mării Mediterane, Poroșenco ar deține o vilă, scriu jurnaliștii ucraineni. Cu aceeași aeronavă, potrivit unei anchete a biroului Radio Europa Liberă și de postul de televiziune „UA Pervîi” din Ucraina, au zburat mai mulți deputați din Blocul Poroșenco.

Nu știm dacă există vreo legătură dintre președintele ucrainean și compania ICS Aero SM SRL. Cert este că atât ICS Aero SM SRL, cât și ICS Handling îl au în calitate de fondator pe Gheorgi Avanesov. Anterior, revista Forbes din Ucraina îl prezenta pe Avanesov drept o persoană cu experiență în domeniul aerian, fiind și fondator al Anda Air, lansată recent pe piață.

Schema dintr-un registru de stat ale Ucrainei care arată legăturile dintre companiile fondate de către Gheorghi Avanesov, printre acestea ICS Hanling, ICS Aero SM SRL, Anda Air

 

Cursa misterioasă cu aeronava „cardinalului gri” din Ucraina

Cea de-a doua cursă charter care a însoțit avionul în care se afla Platon a fost operată cu aeronava Raytheon 390 Premier, cu numărul de înmatriculare ucrainean UR-USA. Potrivit Registrului de stat al avioanelor civile din Ucraina, aeronava Raytheon 390 Premier, numită și Hawker Beechcraft 390, cu numărul de înmatriculare UR-USA este exploatată de operatorul Business Jet Travel (Бізнес Джет Тревел - ucr.), dar aparține firmei Sky Center Holding Corp., off-shore din Panama. Aeronava a fost înregistrată în Ucraina pe 11 mai 2016.

Extras din Registrul de stat al avioanelor civile din Ucraina

 

Aeronava misterioasă care a însoțit avionul în care se afla Veaceslav Platon și care este folosită de mai mulți deputați ucraineni

Potrivit presei din Ucraina, compania Business Jet Travel ar avea legături cu deputatul ucrainean  Serghei Levocikin, membru al Blocului Opoziției. În perioada 2010-2014, Levocikin a fost șeful Administrației președintelui Victor Ianukovici, iar anterior a fost consilier al tuturor președinților ucraineni. Levocikin este supranumit de presa ucraineană „cardinalul gri”, tot el este unul dintre cei mai bogați businessmani ai Ucrainei. Potrivit siteului censor.net.ua, Serghei Levocikin și sora acestuia Iulia Levocikin ar deține mai multe companii off-shore, iar una dintre acestea ar duce spre Business Jet Travel. Această companie necunoscută în Ucraina, în perioada guvernării lui Ianukovici, a câștigat mai multe tendere de stat pentru acordarea serviciilor de transport aerian pentru instituții de stat. Cele mai importante contracte au fost semnate cu Naftogaz. Aeronava Raytheon 390 Premier  a companiei a fost folosită pentru mai multe zboruri private ale demnitarilor ucraineni, inclusiv ale unor deputați din „Blocul Poroșenco”, arată o anchetă realizată de biroul Europei Libere la Kiev.

Nu am găsit vreo legătură între companiile ICS Aero SM și Business Jet Travel, dar ambele nave care au fost implicate în misterioasele curse charter din noaptea de 29 august 2016 poartă emblema unei companii americane, IBE Trade Corp. Firma, specializată în producerea îngrășămintelor chimice, aparține unui ucrainean stabilit de mulți ani în SUA, Alex Rovt. Multimilionarul care, potrivit presei ucrainene, a evitat mulți ani investițiile în țara de baștină, a decis să revină în Ucraina, în 2014, după venirea la putere a lui Petro Poroșenco. Vara aceasta, cu ocazia aniversării a 25-a de proclamarea indenpendenței Ucrainei, Poroșenco l-a decorat pe Rovt cu ordinul Cneazul Iaroslav Înțeleptul.

Reporterii Centrului de Investigații Jurnalistice au încercat să afle cine au fost pasagerii celei de-a doua nave aeriane, care a însoțit și supravegheat zborul cursei charter cu care a fost extrădat Veaceslav Platon. Sursele noastre de la AIC ne-au comunicat că toate documentele care se referă la cele două zboruri din noaptea de 29 august au fost ridicate de Autoritatea Aeronautică Civilă. Singurul lucru pe care l-am putut afla este că cele două avioane au fost parcate în fostul sector militar, iar personalul de deservire nu a avut acolo acces. Marshallingul (adică dirijarea aeronavei cu bastoane speciale) ar fi fost efectuată de directorul Aeroport Handling, Arcadie Ciochină. „De acest lucru se ocupă tehnicienii. Eu nu am acest drept. Nu am certificat. Cereți înregistrarea de la Aeroport și vedeți dacă eram sau nu acolo. Maxim, ce aș putea face este să stau în parcare și să aștept aeronava”, ne-a spus Arcadie Ciochină.

Avocat: „Platon presupune că avionul fie e al lui Poroșenco, fie l-au închiriat”

Am încercat să obținem un comentariu din partea lui Veaceslav Platon despre condițiile în care a fost adus la Chișinău. În ziua în care avocații acestuia urmau să meargă la el pentru a obține detalii în scris, administrația Penitenciarului nr. 13 le-a interzis accesul la deținut. Pretext a servit faptul că în celula lui Platon a fost găsit un telefon mobil. Avocatul Ion Vâzdoagă ne-a descris însă detaliat circumstanțele extrădării lui Platon.

„În ziua de 29 august, adjunctul procurorului general al Ucrainei a semnat o ordonanță de extrădare a lui Veaceslav Platon. Potrivit legii, o astfel de ordonanță poate fi semnată doar de procurorul general, sau de adjunct în cazul lipsei procurorului general. Dar ultimul, în acea zi era pe loc. Chiar dacă legea prevede că persoana vizată are la dispoziție 15 zile pentru a contesta ordinul de extrădare, documentul a fost transmis de urgență procurorilor. La ora 16.00, după ce avocații lui Platon au ieșit de la el, acestuia i-a fost citită ordonanța. Platon a refuzat să o semneze. Au fost aduși doi martori care au semnat că lui Platon i-a fost adusă la cunoștință ordonanța. imediat după aceasta, Platon a fost escortat la aeroport. Au mers deodată la Juliani. Platon nu a auzit nimic despre o cursă regulată la care să fi întârziat. El zice că atunci când a ajuns în aeroport, avionul charter deja aștepta. Veaceslav Platon nu știe de ce model este avionul, dar spune că e vorba de unul luxos de care nu des întâlnești. El presupune că avionul fie e al lui Poroșenco, fie l-au închiriat. O astfel de rută costă între 30.000 și 40.000 de euro”.

Contactat de câteva ori de reporterii Centrului de Investigații Jurnalistice, Ion Iachimov, șeful Inspectoratului Național de Investigații (INI), nu a putut să ne răspundă la întrebarea câți subalterni de-ai săi au fost implicați în operațiunea de extrădare a lui Veaceslav Platon. „Nu sunt gata să răspund. Avem extrădări de două-trei ori pe săptămână și fac aceleași proceduri de fiecare dată. Nu fac diferență între Platon și neplaton”, a spus colonelul de Poliție.

Ion Iachimov susține că nu-și amintește ca subalternii săi să-i fi raportat despre întârzierea la cursa regulată. „S-ar putea ca pe acest caz să se fi făcut o anchetă de serviciu și nu am făcut-o noi. Probabil că subalternii mei m-au întrebat ce să facă, dar eu nu mai țin minte. În principiu, nu-i chiar atât de probabil, că nu mă sună fiecare persoană din cele 400 să coordoneze fiecare pas”, a adăugat șeful INI.

El nu a putut să ne spună nici dacă în alte operațiuni de extrădare au fost folosite curse charter. „Nu sunt de mult timp în această funcție și nu am coordonat modalitățile de extrădare. Nu știu dacă s-au mai folosit curse charter”, a răspuns Ion Iachimov. 

Investigaţia este realizată în cadrul Proiectului „Shining a Light on Corruption in Moldova” desfăşurat de Centrul de Investigaţii Jurnalistice şi Freedom House, cu sprijinul financiar al Ministerului de Externe al Regatului Norvegiei.

Materialele de pe platforma www.investigatii.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice.

Comentarii