Ministerul Tehnologiilor Informaționale a furnizat recent Centrului de Investigații Jurnalistice informația despre unitățile de transport pe care le au înregistrate demnitarii moldoveni, după ce a fost obligat de instanța de judecată să facă publice aceste informații. Lista unităților de transport pe înregistrate în Registrul Transporturilor la MTI ne-a permis să verificăm cât de onești sunt aleșii poporului, dacă au inclus sau nu în declaratia pe venit din 2009 sau cea depusă la CEC înaintea alegerilor parlamentare, toate unitățile de transport pe care le au în proprietate. Pe de altă parte, am încercat să facem un top al demnitarilor cu cele mai scumpe masini. În cazul celor cu ani buni lucrați în instituțiile de stat am încercat să vedem dacă veniturile agonisite sunt pe portiva procurării automobilelor pe care le au în proprietate. Surseel de informații pentru acest material au servit declarațiile pe venit depuse de către actualii demnitari la Comisia Electorală Centrală înaintea alegerilro parlamentare din 2009, declarațiile pe venit pentru anul 2009 și informația de la MTI.
Topul demnitarilor cu mașini de lux
Întâietatea în topul demnitarilor cu cele mai scumpe mașini din actuala guvernare, îi revine premierului Vlad Filat, care deține un BMV 760 LI. Acest automobil costă în jur de 130 mii de euro, cam 2,2 mln de lei moldovenești. Premierul mai deține, potrivit declarației sale pe venit din 2009, încă o Niva și o Toyota RAV 4, anul de fabricație 2001. Ultimele două automobile nu sunt înregistrate pe numele premierului. Vlad Filat face parte și din topul milionarilor în lei, declarând în ultimii ani venituri de peste 1-2 mln lei.
Alta este situația în cazul unor foști consilieri prezidențiali, actualmente deputați, care, deși în ultimii ani au avut salarii de functionari publici, și-au permis să-și procure ditamai automobile de lux de milioane. De exemplu, deputatul comunist Oleg Reidman, care îl succedă pe premierul Filat în topul demnitarilor cu cele mai scumpe mașini, detine un automobil nou-nouț – BMW X6 care costă între 75 si 100 mii euro -1,2 - 1,4 mln de lei. Oleg Reidman a venit in politică acum opt ani din lumea busines-ului. În ultimii ani, timp în care Reidman a fost consilierul președintelui Voronin pe probleme de economie, familia sa a trăit mai mult din salariul său de funcționar, care era cam modest, de 2-3 mii de lei. Cu toate acestea, demnitarul și-a procurat în anul 2009, imediat după alegerile parlamentare, un superb automobil de lux. Reidman a declarat însă prețul la care a procurat automobilul diminuat - 991 mii lei. Dar chiar și această sumă nu-și regăsește loc în veniturile familiei Reidman. Potrivit declarațiilor pe venituri, deputatul PCRM a avut în doi ani (2007-2008) împreună cu soția venituri de 223 mii lei, iar în anul 2009 – 231 mii lei. O sumă de 100 mii de lei a venit în bugetul familiei de la vânzarea unui automobil.
Pe aceeași treaptă în clasament, cu un BMW X6, potrivit declarației de la CEC, se plasează și deputatul PD, Anatolie Ghilaș. În declaratia pe venit pentru 2009 deputatul menționează că are un BMW X 5. Este greu de crezut de deputatul a preferat un BMW X5 unui BMW X6, mai ales că în ultima declarație pe venit nu sunt indicate venituri de la vânzarea vreunui automobil. Un BMW X 5 nu chiar nou costă între 25-30 mii de euro. În ultimul an, Anatolie Ghilaș a declarat venituri numai din salariu – de 685, 9 mii lei. Veniturile familei deputatului pentru anii 2007-2008 – au fost de peste 1 mln de lei.
Topul demnitarilor cu cele mai scumpe mașini îl continuă deputatul PLDM Călin Vieru, venit în Parlament din lumea businessului. El deține un Lexus RX 300, anul de fabricație 2004, înregistrat pe numele său în anul 2006. Costul acestui automobil este între 53 și 64 mii euro (900 000 și 1 mln de lei). Valoarea automobilului declarată de Călin Vieru este diminuată - numai 200 mii lei (11,6 mii euro). Un alt deputat PLDM, venit în Parlament, la fel, din lumea afacerilor, și care preferă automobilele de lux este Simion Furdui. Demnitarul a declarat că are o Toyota Land Cruiser, cumpărată în 2009, la pețul de 725 mii mdl, un Lexus ES 350 -725 mii lei, o Dacia (100 mii lei ) și un autocamion Geana de 117 mii lei. Prețurile declarate corespund celor de piață. Nu avem nimic cu cei veniți din business. Aceștia, cel puțin, n-au făcut averi pe banii contribuabililor. Totuși, în cazul lui Furdui nicidecum nu putem înțelege pe ce bani și-a procurat automobilele, pentru că în declarația pe venit depusă la CEC demnitarul arată venituri de 84 mii lei pentru anii 2007-2008 și de 67,6 mii lei pentru anul 2009 (!).
Cu mandat și cu Dodge Caliber
În primii 10 demnitari cu cele mai scumpe mașini intră și Liudmila Belcencova, venită în Parlament pe listele PCRM din lumea jurnalisticii (TV NIT). Ea deține, potrivit datelor Ministerului Tehnologiilor Informaționale, un superb Dodge Caliber, procurat nou-nouț în 2009, imediat după alegerile parlamentare. Acest automobil costă între 25 și 40 mii de euro (400-600 mii lei). Experții auto spun că astfel de automobile sunt doar câteva în Moldova și au fost aduse la comandă din SUA, singurul dealer fiind o companie apropiată Partidului Comuniștilor. În declarația de la CEC, depusă înaintea alegerilor, Belcencova arată că are un Mitsubishi Colt din 2006. Venitul său pentru anii 2007-2008 a constituit doar 16 mii de lei. Pentru anul 2009, deputata Belcencova nu a depus, conform legislației, declarația pe venit.
Stepaniuc n-a mâncat 3 ani ...
Deputatul Victor Stepaniuc, intrat în Parlament pe listele PCRM, continuă șirul demnitarilor cu mașini de lux. El are în proprietate un ditamai Mercedes E220 CDI - care costă cam 30 mii Euro (în jur de 500 mii lei). În ultimii 12 ani demnitarul a fost deputat pe listele PCRM. Dacă e să-i calculăm veniturile, apoi Victor Stepaniuc a trebuit să nu mănânce timp de 3 ani nimic, să nu se îmbrace și nici să facă alte cheltuieli, ca să-și cumpere Mercedes-ul. Asta pentru că automobilul de lux face atâta cât a agonisit demnitarul împreună cu soția timp de 3 ani. Venitul declarat al lui Victor Stepaniuc pentru anul 2009 este de 185 mii lei, iar pentru anii 2007 și 2008 - 421 mii lei. Potrivit datelor MTI, Victor Stepaniuc mai mai are o Honda Accord (a.p.1999), procurată în 2005.
Nu putem să nu ne întrebăm din ce surse putea deputatul să-și procure un astfel de automobil?
Mercedes-uri E220 preferă alți doi demnitari - ministrul de Externe, Iurie Leancă, revenit în politică din sfera businessului, și deputatul liberal-democrat Alexandru Cimbriciuc. Ultimul mai are un Hammer (între 20 și 40 mii eruo), un Renault și un Moskvici din 1994.
și „eminența cenușie” a PCRM, deputatul Mark Tkaciuk, intră în topul demnitarilor cu mașini de lux, numai că e ceva mai modest decât colegii de partid. El ș-a procurat imediat după alegerile parlamentare din 2009 un automobil nou de toată frumusețea - Mitsubishi L200. Vehicolul costă 26 500 USD, în lei – în jur de 290 mii. Valoarea automobilului, pe care deputatul o include în declarația sa pe venit pentru anul 2009, este de 120 mii lei - cam 10 000 USD, de 2 ori mai puțin decât prețul de piață al automobilului. Marc Tkaciuk, ca și colegul său de partid, Oleg Reidman, în ultimii opt ani, a fost consilierul președintelui R.Moldova. Prin urmare, a avut un salariu de functionar, care, oricât ai strânge cureaua, nu-ți permite să procuri un automobil de lux. În 2008, demnitarul nu avea automobil. În anul 2009 venitul deputatului împreună cu soția a fost de 91 380,92 lei. Oricât am încerca să înțelegem din ce surse și-a procurat demnitarul automobilul, nu ne reușește?
Deputatul PLDM Valeriu Streleț a declarat că are un Mitsubishi Outlander din 2008 (341 600 lei), o Toyota Avensis (248 mii lei) și o Dacia Logan (41 700 lei). Ministrul Sănătății, Vladimir Hotineanu, chirurg de profesie, care a lucrat numai în instituții medicale de stat are tot un automobil de toată frumusețea – un Mitsubishi Outland procurat în 2008 și care costă cam 25 de mii de euro – respectiv 425 mii lei. Un automobil similar - Mitsubishi Outland – are, potrivit datelor MTI, și vicepreședintele Parlamentului Alexandru Stoianoglo, deputat pe listele PDM, fost procuror și, ulterior, avocat.
și fostul ministru al Economiei, Igor Dodon, care în ultimii ani a deținut funcții publice, are o Mazda 6, procurată în 2004, un Nissan Micra, procurat în 2006 și o Toyota Land Cruiser, automobil care apare pentru prima dată în declarația sa pentru 2009. Prețul declarat al Toyota este de 87,7 mii lei. În realitate un astfel de automobil costă în jur de 20 mii euro (320 mii lei). Bugetul familiei Dodon din ultimii ani, împreună cu indemnizația pentru creșterea copilului pe care demnitarul o include la venituri, nu acoperă costul automobilelor pe care le are.
Violeta Ivanov are o ... Java
În topul demnitarilor cu mașini scumpe mai intră deputații Veaceslav Untilă cu un BMW 528, Vadim Mișin cu un BMW 525, procurat în 2005 și un Nissan X Trail, deputații Vasile Balan, Ana Guțu și Anghel Agachi – cu BMW-uri 520. Ultimul mai are și o Dacia Logan din 2008. Deputatul PD Marcel Răducan are un BMW 735, procurat în 2007, care costă în jur de 10 mii euro și un Mercedes 320, Valeriu Guma a achiziționat în 2009 Lexus LX 470 nu chiar nou și mai are un VAZ 21099. Deputatul Iurie Colesnic intrat în Parlament pe listele AMN are, potrivit datelor MTI, tocmai 5 automobile: Mercedes 300, Chevrolet Trancer, Fiat Regata, un Suzuki din 1990 și o Dacia Logan 2007. În declarația pe venit din 2009 deputatul a menționat doar ultimile două automobile, pe când în registrul MTI figurează 4 automobile. Fostul ministru al Mediului, deputata PCRM Violeta Ivanov are înregistrate pe numele ei la MTI ... o motocicletă Java 350, procurată în 2002, și un BMW 728. Automobilul acesta costa cam 10 mii de euro (peste 150 mii lei). Din biografia sa, făcută publică la momentul investirii în funcția de ministru, aflăm că deputata a lucrat tot timpul în instituții de stat și, respectiv, a avut un salariu de funcționar. Deputatul Vladimir țurcanu are un Lexus AX 350, iar Iurie Munteanu are două Mercedes-uri. Vadim Cojocaru, intrat în Parlament pe listele PL, este fan al Volkswagen-ului. El are în proprietate tocmai 4 astfel de automobile, ultimul fiind un Pasat B5, procurat în 2009.
Comuniștii mai bogați după alegerile parlamentare
Cel puțin șapte deputați care au muncit din greu la campania electorală a Partidului Comuniștilor, adunând surse financiare pentru partid, la scurt timp după scrutinul parlamentar și-au procurat și mașinuțe de lux. Din informația de la MTI aflăm că Oxana Domenti și-a cumpărat în luna mai o Skoda Superb, care costă în jur de 10 mii de euro (peste 150 mii lei), Oleg Reidman - BMW- ul - în iunie, Ludmila Belcencova – Dodje Caliber – în iulie. În luna august Victor Stepaniuc și-a procurat Mercedes-ul, iar în septembrie deputatul Petru Porcescu a achiziționat o Toyota Avensis, care costă peste 10 mii euro. Tot în septembrie și deputatul comunist Mark Tkaciuk și-a luat un Mitsubishi ultimul model nou-nouț. Și fostul ministru al Econimiei, Igor Dodon s-a făcut anul trecut cu o Toyota Land Cruise care costă în jur de 25 mii euro (peste 400 mii lei).
Aleșii poporului nițel cam „uituci”
Mai noul deputat comunist Eduard Mușuc a uitat să declare tocmai 4 automobile: RAF 2203 din 1994, două automobile Opel Vectra procurate în 2005 și 2008 și un Peugeot. Ultimul automobil apare în declarația de la CEC, dar nu se mai regăsește în cea din 2009. Și Svetlana Popa, intrată în Parlament pe listele PCRM are în proprietate, conform datelor MTI, un Nissan Maxima, cumpărat în 2003. În declarația pentru anul 2009, Popa spune că nu are automobil. Minte și Anatol Popușoi, fost director la «Moldsilva». El deține un Audi A 6 procurat în anul 2008. Automobilul respectiv nu se găsește însă în niciuna din declarațiile pe avere făcute în ultimii ani de către deputatul comunist. La fel, vicepreședintele Parlamentului, Alexandru Stoianoglo,nu declară Mitsubishi-ul, procurat în 2007. Și Igor Dodon a uitat să declare Mazda 6, care, la MTI este înregistrată pe numele său, dar și un Nissan Micra, care figurează în declarația pe venit de la CEC. Fostul ministrul al Mediului Violeta Ivanov a scăpat din vedere motocicleta și automobilul pe care le are, iar Dumitru Todoroglo – un automobil de fabircație individuală, înregistrat pe numele său la MTI în 1996 și un Volkswagen Bora, cumpărat în 2000, Ghenadie Morcov – Volkswagen Pasat, procurat în 2008, Ion Lupu – un autocamion ZIL 131 și un ALCA H13X121 (nu am reușit să dăm de capăt ce fel de vehicol e acesta), Iurie Stoicov – un UAZ 452 D.
Ministrul Transporturilor Anatol șalaru a uitat să includă în declarația pe venit un Mercedes 320 G, procurat în 2003, deputatul liberal-democrat Mihail șleahtițchi – un automobil Opel Vectra, din 2001, iar colegul său de partid Alexandru Cimbriciuc - un Hammer (între 20 și 40 mii euro), care apare în declarația de la CEC, un Mercedes E220 din 2005 și un Moskvici din 1994, care sunt înregistrate la MTI. Demnitarii intrați în Parlament pe listele PD, Igor Corman a uitat să-și treacă în declarația pe venit un BMW 324, procurat în 2002, Aurel Băieșu - un BMW 318, procurat în 1997 și o Mazda 626, înregistrată în 2000. Ambele automobile nu se regăsesc în declarațiile pe venit din ultimii doi ani, dar sunt în registrul MTI. Deputatul liberal Vadim Vacarciuc a uitat se pare că are în proprietate un autocamion MAN 19463, care la MTI este înregistrat pe numele său, iar Iurie Colesnic, fost deputat AMN, a trecut cu vederea tocmai 3 automobile. Și ministrul de Externe, Iurie Leancă, se pare că a scăpat din vedere un automobil atunci când a completat ultima declarație pe venit. De exemplu, în ultimele sale declarații pe venit figurează două automobile: un VAZ 2106 și un AUDI 6. În registrul MTI pe numele demnitarului mai apare un superb Mercedes E 220 CDI, înregistrat la 11.02.2009. și primarul municipiului Chișinău Dorin Chirtoacă, se pare, a uitat de un automobil Nissan Serena, înregistrat la MTI în 2003, care nu se regăsește în declarațiile sale pe venit.
Demnitarii preferă numerele nominale
După cum arată datele Ministerului Tehnologiilor Informaționale, demnitarii noștri preferă numere nominale la automobilele pe care le conduc. De regulă, numerele mașinilor includ inițialele numelor demnitarilor. Automobile cu numere nominale au premierul Vlad Filat - C VF 450, Serafim Urechean - C SU 001, Victor Stepaniuc – K SW 008, Ion Balan – CT BI 888, Vladimir Hotineanu - C VH 555, Vadim Mișin - C MV 020 , Svetlana Popa – C SP 440, Valeriu Ghilețchi – C VG 012, Oleg Reidman – C RO 552, Valeriu Guma - K VG 070 și C VG 999, Oxana Domenti – C OD 311, Eduard Mușuc – C ME975 OPEL Vectra.
Topul demniarilor cu cele mai ieftine automobile
La celălalt capăt al topului, cu cele mai ieftine mașini, potrivit datelor MTI, se plasează deputatul Vitalie Nagacevschi cu un Opel Record procurat în 1996, Vladimir Eremciuc are un Audi 80 din 1993 și un VAY 21063 din 1983, Maria Postoico – un VAY 21061, anul de producție 1988, Mihail șleahtișchi are un Opel Vectra din anul 1992, iar ministrul Economiei Valeriu Lazăr merge cu Renoul Laguna ceva mai nou, procurat în 2002. Asta nu înseamnă că unii dintre acești demnitari nu se plimbă în mașini de lux.
Când am încheiat acest material, ne-am dat seama că încă foarte mulți demnitari, despre care sigur știm că nu călătoresc cu trolebusul, nu figurează în niciuna din listele noastre ca deținând vreun automobil. Cine sunt ei și, mai ales, din ce motive nu apar aici vom încerca să aflăm și vom reveni cu altă investigație. Totodată, îndemnăm cititorii să ne ajute să identificăm demnitarii care au mașini de lux, dar nu le declară.
Cornelia Cozonac
Centrul de Investigații Jurnalistice
Investigatia a fost realizată în cadrul Campaniei „Jurnaliștii împotriva corupției”
P.S. Pe site-ul Centrului de Investigații Jurnalistice găsiți informatia oferita de Ministerul Tehnologiilor Informationale cu privire la unitatile de transport pe care le detin demnitarii din actuala guvernare.
Scrisoare |
Anexa 1 |
Anexa 2 |
Anexa 3 |
Declaratiile pe venit depuse la CEC înaintea alegerilor parlamentare din 2009 pot fi găsite pe pagina web a Comisiei Electorale Centrale www.cec.md
Declarațiile pe venit pentru anul 2009 pot fi găsite pe site-ul Parlamentului www.parlament.md și pe cel al Guvernului www.gov.md
Materialele de pe platforma www.investigatii.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice.
Comentarii