Bani publici

Mesager, 10: o nouă adresă pe harta bunurilor statului „donate” de funcționarii publici

Cadastru

Din unic proprietar al unei clădiri din strada Mesager, 10, din capitală, statul a ajuns să dețină nici 3 la sută. Totul, după ce edificiul, împreună cu terenul de 0,35 ha, a fost practic „dăruit” firmei Valina Logistic de către fostul director al CRIS Registru, Sergiu Răilean. Într-un timp record, srl-ul a transformat cei 90 de metri pătrați primiți în locațiune în peste 2000, construind mai multe edificii. După ce a finalizat șantierul, firma și-a adjudecat în instanță dreptul de a înregistra noile proprietăți, mai ales că o prevedere a contractului descria clar o astfel de perspectivă. Totodată, utilizând un spațiu de mii de metri pătrați, firma a plătit anual statului pentru suprafața inițială, dar nici așa haznaua statului nu a avut de câștigat. Asta, pentru că metodologia de calcul al plăților se baza pe prețul anual de mai puțin de 300 de lei pentru fiecare metru pătrat. Contactat de Anticoruptie.md, Sergiu Răilean a declarat că nu își amintește despre tranzacție, iar Valina Logistic, care și-a schimbat între timp fondatorul, și-a reprofilat și activitatea – din business-ul cu mașini a trecut la darea în chirie a spațiilor. De altă parte, Agenția Proprietăți Publice spune că, urmare a unei hotărâri judecătorești definitive, firma urmează să fie repusă în drepturi, doar că prețul pe care îl va plăti pentru locațiune va fi de aproape patru ori mai mare.

Contract cu...avantaje

În data de 12 iunie 2014, directorul general de atunci al întreprinderii de stat Centrul Resurselor Informaționale de Stat – Registru (actualmente - Agenția Servicii Publice), Sergiu Răilean, și administratorul SRL Valina Logistic, Dumitru Creciun, au semnat un contract de locațiune prin care statul a dat în folosință agentului economic o construcție cu suprafața de 89,1 metri pătrați, amplasată pe adresa mun. Chișinău, strada Mesager, 10. Agentul economic urma să plătească anual pentru chirie puțin peste 68 de mii de lei. Contractul conține însă unele prevederi care deconspiră faptul că agentul economic avea un scenariu mult mai sofisticat decât desfășurarea activităților în spațiul oferit cu drept de locațiune. De exemplu, punctul 1.4 arată clar că Valina Logistic, din start, nu avea intenția să se limiteze la suprafața de 89 de metri pătrați.  Acesta presupunea, negru pe alb, că „în cazul unei noi construcții viitoare, aceasta devine proprietatea locatarului, la fel ca și toate îmbunătățirile bunului imobil”. 

La doar trei zile de la semnarea documentului, Răilean și Creciun aprobă actul de primire-predare a clădirii, în care ambii cad de acord că „obiectul locațiunii se află în stare ce necesită reparație capitală”. În aceeași zi, și Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor, condus de democratul Pavel Filip a autorizat contractul de locațiune.

Având ca punct de pornire această „dezlegare” din partea instituțiilor statului, Valina Logistic a început să construiască activ până a ajuns la 2158 de metri pătrați. Mai ales că, metodologia prin care a fost stabilită plata pentru chiria imobilului i-a oferit condiții mai mult decât favorabile. Conform unei Anexe, pe care am reușit s-o obținem, calculele s-au bazat pe un preț modic pentru metrul pătrat luat în locațiune - 290,4 lei anual. Condițiile au fost agreate de ambele părții, iar Anexa a fost semnată din partea CRIS Registru de Sergiu Răilean. 

L-am contactat pe Sergiu Răilean pentru a afla și opinia sa despre acest contract, dar și despre condițiile avantajoase pentru agentul economic, nu și pentru stat. Fostul director de la CRIS Registru, învinuit că i-ar fi „desenat” a doua identitate oligrahului fugar Vlad Plahotniuc, a răspuns la telefon, dar a declarat că nu-și aduce aminte despre acest contract, deoarece în perioada în care a deținut funcția a semnat foarte multe astfel de acte.

„Nu mai știu, pentru că am avut sute și mii de contracte de acestea și cu siguranță că nu-mi aduc aminte. Nici nu știu ce fel de contract, noi am avut toată țara imobile pe care le dădeam în chirie. Foarte multe am avut care nu erau folosite, clădiri vechi. Dar deja departamentul juridic, logistic, ei trebuiau să urmărească care este finalitatea lor. Nu că nu-mi aduc aminte, nici nu puteam să-mi aduc aminte pentru că nu era de competența mea ca să urmăresc. –Noi am văzut semnătura dumneavoastră. –Nu da, eu făceam mii de semnături de acestea. Eu acolo habar nu am ce s-a întâmplat”, a declarat pentru anticorptie.md Sergiu Răilean.

Imobilul, după care... terenul

În septembrie 2015, administratorul Valina Logistics vine cu o cerere către Sergiu Răilean, directorul general al Întreprinderii de Stat “CRIS Registru”. De data aceasta solicită „luarea în arendă a porțiunii de teren cu suprafața de 0.355 ha (…)”, pe care era amplasat imobilul. Solicitarea a primit și de acastă dată aviz pozitiv, astfel că firma a primit undă verde să administreze terenul până în 2019, la un preț simbolic pentru chirie de 45 858,9 lei anual.

În favoarea unei astfel de decizii au votat toți cei nouă membri ai Consiliului de Administrare. Printre ei, și doi viceminiștri – al Tehnologiei Informației și Comunicațiilor, Vitalie Tarlev, și cel al Finanțelor, Maria Cărăuș. Ulterior, prin hotărâre de guvern, clădirea și terenul este transmis din gestiunea CRIS Registru în cea a Cancelariei de Stat.

la 10 august 2017, Primăria mun. Chișinău a eliberat autorizația de construcție, prin care a permis executarea lucrărilor de reconstruire a imobilului menționat, cu extindere în dimensiuni și supraetajare. Tot atunci au început și lucrările. În doar trei luni, imobilul de 89,1 metri pătrați situat pe strada Mesager 10 nu mai exista. Clădirea a crescut  până la 2158,2 metri pătrați, fiind extinsă suprafața de 24 de ori.

Din 2018, anul în care Valina Logistic încheie supraetajarea și lărgirea imobilelor, afacerile au început să meargă strună. Antreprenorul și-a trecut business-ul de reparație a mașinilor pe locul secund și s-a concentrat pe „închirierea şi subînchirierea bunurilor imobiliare proprii sau închiriate”.

Noile spații, construite de Valina Logistic pe strada Mesager 10, sunt, în mare parte, hale de producere, precum și o clădire administrativă, care nu este altceva decât imobilul de altădată al CRIS Registru, care nu mai poate fi recunoscut. Halele sunt date în chirie, potrivit contabilului societății, din 2018.

Am mers la Valina Logistic să discutăm cu administrația și nu am observat vreun semn că aici ar fi desfășurate activități de reparație a mașinilor, un argument în plus că proprietarii afacerii s-au reprofilat, iar business-ul de bază e anume oferirea spațiilor în chirie. Din câte am văzut, cea mai stabilă activitate este desfășurată de o companie de confecționare a geamurilor termopan.

Conform bazei de date privind situația companiilor din Republica Moldova, b2bhint.com, compania SRL Valina Logistic a fost fondată în data de 15 martie, 2011, iar administrator este  Alexandr Groza. Inițial, firma era înregistrată într-un apartament, iar în 2015  și-a schimbat adresa juridică pe strada Mesager, 10.

În 2015, venitul firmei era de 0 lei, trei ani mai târziu însă, după ce au fost finalizate construcțiile, veniturile s-au ridicat la 350 de mii de lei, tendință de creștere care se menține până în prezent.

Totodată, pe parcursul ultimilor ani compania are un singur angajat. Asta deși, la sediul Valina Logistic, de pe Mesager 10, am întâlnit-o pe contabila firmei, care s-a prezentat Elena și care a avut o atitudine necooperantă. Aceasta ne-a avertizat că e spațiu privat și că în zădar așteptăm răspunsuri. Mai mult, conducerea firmei s-ar afla peste hotare, iar când se va întoarce va decide dacă vrea sau nu să comunice cu noi. Aceeași contabilă, acum o lună, ne-a spus la telefon că adminsitrația Valina Logistic ne va contacta.

„La moment, corpul administrativ al companiei nu este în țară. Dumneavoastră ce vreți, să vă dau biletele că au plecat? Nu sunt. Fiecare avem activitatea noastră și o gestionăm cumva… Eu nu sunt împuternicită să răspund la întrebări administrative, dar sunt angajată, reprezentant la compania respectivă”, a spus contabila. Până la publicarea materialului nu am putut obține un răspuns din partea firmei. 

Imobilul, terenul, după care... dreptul de proprietate

Un an mai târziu, Valina Logistic acționează în judecată Cancelaria de Stat, după ce ultima a refuzat să semneze actul de recepție a clădirii reconstruite, iar din această cauză compania nu-și putea perfecta actele de proprietate asupra imobilului „îmbunătățit”. Societatea cerea să-I fie transmisă în proprietate cota-parte de 97,32% din construcţia de pe strada Mesager 10, motivând că a investit în reconstrucţia bunului suma de 6 565 327,35 de lei. Statului îi revenea doar 2,68% din imobil, adică acei 89 de metri pătrați din 2014. Argumentul folosit în instanță era faptul că locatorul, în persoana lui Serghei Răilean, a permis locatarului să îmbunătățească din cont propriu bunul închiriat. Mai mult, instanța a constatat că actele permisive de construire (certificatul de urbanism și autorizația de construire), au fost eliberate reclamantului în baza unor cereri comune depuse de ÎS „Centrul Resurselor Informaționale „Registru” și SC „Valina-Logistic” SRL. Cireașa de pe tort a fost însă o constatare a magistraților, inclusă în hotărâre – „aceasta, investind resurse financiare iminente, a avut speranța legitimă la dobândirea dreptului de proprietate asupra îmbunătățirilor aduse la imobilul luat în locațiune”.

Reprezentantul Cancelariei de Stat în instanță a insistat că este greșit ca un contract de locațiune să primeze în rezolvarea litigiului, prin ignorarea Codul Civil, conform căruia „bunurile domeniului public sunt inalienabile, insesizabile şi imprescriptibile, dreptul de proprietate asupra acestor bunuri nu se stinge prin neuz şi nu poate fi dobândit de terţi prin uzucapiune”.

Totodată, potrivit reprezentanților statului, „clauzele incluse sunt improprii contractelor de locaţiune, or, obiectul contractului de locaţiune îl constituie transmiterea în folosinţă temporară sau în folosinţă şi posesiune temporară a unui bun determina individual, fapt menţionat în art. 1251 din Codul Civil”.

Magistrata de la Judecătoria Chișinău, sediul Centru, Zinaida Talpalaru, i-a dat câștig Valina Logistic și a obligat Agenția Servicii Publice să înregistreze cota parte de 97,32% ca și proprietate a reclamantului. Cancelaria de Stat a depus apel, iar ulterior și recurs la Curtea Supremă de Justiție, însă hotărârea instanței de fond a fost menținută.

Încheierea instanței supreme a fost pronunțată în anul 2020, iar în Registrul bunurilor imobile, pe strada Mesager, 10, este declarată „construcția îmbunătățită”. Serviciul de presă al Agenției Servicii Publice a declarat pentru Anticoruptie.md că „în prezent, o construcție cu suprafața de 89,1 m.p. nu există, aceasta fiind reconstruită, cu extindere în dimensiuni și supraetajare, astfel că registrul bunurilor imobile reflectă pe terenul cu numărul cadastral 0100518.229 o construcție cu suprafața de 2158,2 m.p. Construcția în cauză a fost înregistrată în temeiul hotărârii judecătorești emisă de Judecătoria Chișinău la 19 februarie 2019, menținută și de instanțele ierarhic superioare (încheierea CSJ din 12 august 2020). Prin hotărârea în cauză a fost recunoscut dreptul de proprietate al SC”Valina-Logistic”SRL.”

În judecată însă, Valina Logistic a cerut dreptul de proprietate asupra 2391.20 metri pătrați de imobil, conform actului de recepție a clădirii reconstruite, solicitare acceptată integral. Totuși, în baza de date a ASP, construcția este cu câteva sute de metri pătrați mai mica – 2158.

Locațiune... pe degeaba 

Din 2019, anul când a expirat contractul de arendă a terenului de pe strada Mesager 10, dintre Valina Logistic și stat, altul nu s-a mai întocmit. După această dată, documentul care prevedea o plată mai mult simbolică pentru chirie, așa și nu a fost prelungit. Informația a fost confirmată pentru Anticoruptie.md de Agenția Proprietății Publice, după ce am solicitat mai multe informații despre statutul locatarului și plățile pe care le virează statului. Am expediat solicitări la Cancelaria de Stat, Agenția Servicii Publice și Agenție Proprietății Publice, instituții care, initial, nu au știut în proprietatea cui este domeniul. Într-un răspuns de la APP, care s-a lăsat așteptat, aflăm că, de patru ani, Valina Logistic stă cu clădirea pe terenul statului, fără să plătească un bănuț pentru chirie: „Agenția Proprietății Publice este la faza de stabilire a relațiilor funciare asupra terenului prenotat cu Valina Logistic S.R.L., semnarea unui contract fiind precedată de anumite etape obligatorii, prescrise de cadrul normativ în vigoare”. 

APP a dat asigurări însă că banii vor fi percepuți retroactiv, așa cum „plata pentru folosința terenului va fi stabilită din 01.03.2019”. Totuși, Agenția Proprietății Publice a declarat pentru anticorupție.md că agentul economic nu va mai beneficia de condiții favorizante, iar plata de locațiune va fi stabilită conform valorii de piață a chiriei anuale, care va constitui 235 710 lei, aproximativ o mie de euro lunar. 

 

Investigația a fost realizată  în cadrul proiectului „Jurnalismul de investigație de calitate în interesul cetățeanului”, desfășurat de Centrul de Investigații Jurnalistice cu sprijinul Fundației Soros Moldova. Punctul de vedere al autorului  nu coincide neapărat cu opinia Fundației. Autorul este responsabil pentru corectitudinea celor expuse.

Materialele de pe platforma www.investigatii.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice.

Comentarii