Bani publici

Drumuri cu interese în municipiul Chișinău: 30 mln lei pentru 3,7 km de drum spre Humulești

Foto: CIJM

Zeci de kilometri de drumuri din municipiul Chișinău sunt reparate în ultimii ani pe banii publici și pe banii străinilor, fiind vorba atât de achiziții publice, cât şi de fonduri nerambursabile. Doar că firmele care au câştigat licitaţiile au o „boală“ comună – tărăgănează lucrările, iar calitatea lucrărilor lasă de dorit. Mai multe companii străine și locale care au câştigat licitaţiile de reconstrucţie a drumurilor în municipiul Chișinău au executat cu întârziere, chiar şi cu un an, finalizarea lucrărilor. Autorităţile aplică sancţiuni, dar susţin că nu pot rupe contractele, deoarece asta ar duce la tărăgănări şi mai lungi. Documentarea mai multor achiziții pentru construcția și repararea drumurilor în capitală a scos la iveală firme cu probleme, nereguli în procesul de achiziții și după finalizarea lucrărilor, dar și interese private pentru banii publici. 

5,5 km pe hărtie și 3,7 km în realitate

Localitatea Humulești, o suburbie a municipiului Chișinău, aflată la 13 km de capitală, are doar 230 de locuitori. Sătucul, aflat în componența primăriei Bubuieci, nu are monumente istorice, culturale și nici nu pare să fie atractiv pentru turiști. Cu toate acestea, Primăria Chișinău, a decis, în 2014, să construiască un ditamai drum către această localitate. Primăria planifica să construiască acest drum cu suma de 23,9 mln de lei. Cel puțin așa arata în planul de achiziții, elaborat în ianuarie 2014. Drumul care urma să aibă lungimea de 5,5 km, așa cum scrie, în contractul de achiziție, a fost scurtat, printrun contract adițional la 4,6 km,  în realitate are 4,3 km, dintre care doar 3,7 km sunt asfaltați.

Drum nefinalizat

Drumul nou are o lungime de numai 2,5 km. Foto: CIJM

Drumul spre sătucul Humulești, pentru care autoritățile municipale au alocat bani grei, nu-l găsești pe hartă și nici GPS-ul automobilului nu-l identifică, așa că trebuie să intrăm în Bubuieci, comuna din care face parte această localitate, ca să cerem ajutorul localnicilor.  Abia la al patru-lea om întâlnit pe drum reușim să aflăm cum să ajungem la Humulești. Ne întoarcem în oraș, ca să o luăm de la strada Uzinelor în căutarea drumului nou-construit. Traseul începe de lângă gunoiștea de la Bubuieci, șerpuind pe lângă Fabrica de sticlă și o fabrică nou-construită de sortare a deșeurilor. Pe o porțiune de vreo 2 km – nici pomină de drum construit recent. La un moment dat începe drumul nou. Nu este deloc clar de ce anume din acel loc a început construcția drumului, pentru că satul e departe. Includem dispozitivul automobilului de măsurare a distanței parcurse, ca să vedem care este lungimea traseului. Drumul nou însă se termină la o distanță de numai 2.5 km, de unde începe un traseu acoperit cu petriș pe o distanță de 900 metri, după care, de la intrarea în sat, vedem iar asfalt, pe o distanță 900 de metri. Drumul nou, se termină brusc, în sat, langă o casa, la prima vedere părăsită, dar care, după cum ne spun  localnicii, găzduiește întro aripă magazinul satului, iar în cealaltă – clubul. Mai departe se mai văd niște case, dar până la ele se merge pe un drum care nici măcar pietruit nu este.  Localnicii sunt foarte mulțumiți de drumul nou și nu-și pun întrebări nici cât a costat și nici dacă lungimea e cea care trebuia să fie. Asta pentru că anterior trebuiau să facă peste 20 de km, pentru a ajunge în Chișinău, pe un drum foarte rău, ce trecea prin Bubuieci.

Compania constructoare - cu reputație îndoielnică

Lucrările de construcţie a drumului de acces spre localitatea Humuleşti au fost executate de compania Utiltrans Construct SRL, înregistrată în 2007, cu sediul întrun apartament din strada Prunului, Chișinău. Potrivit datelor Camerei Înregistrării de Stat, SRL Utiltrans Construct este administrată de Cristian-Bogdan Golovatiuc, din România, și are un capital social-subscris de 16 mln lei.

Fondatorii ai Utiltrans Construct SRL sunt două companii: Financial Investment Group SRL și GNT General Construct, ambele implicate în tranzacții dubioase. Financial Investment Group SRL, bunăoară, a fost implicată în preluarea ilegală a 60 de imobile de la Combinatul de Produse Cerealiere din Chișinău, la care statul deţine aproape 80% din acţiuni. Tranzacția mai mult decât dubioasă a avut loc timp de câteva zile, în luna aprilie 2014. Imobilele au intrat în posesia unei firme fondate cu doar câteva zile înainte de tranzacţie, se arată într-o investigație a Ziarului de Gardă.  

Sediul Financial Investment Group SRL se află însă într-un apartament dintr-un bloc de locuit din str. Toma Ciorbă, cu acces restricţionat. Potrivit datelor de la Cadastru, apartamentul în care figurează sediul firmei create cu câteva zile înaintea tranzacţiei este înregistrat pe numele lui Corneliu Nicolae Ţurcanu, soţul Lilianei Ţurcanu, fondatoarea şi administratoarea firmei. Corneliu Ţurcanu este directorul SRL OFERTA PLUS, firma care a câştigat în baza unei decizii CtEDO 2,5 mln. de euro despăgubiri de la stat. Potrivit investigației ZDG, în spatele acestui SRL s-ar afla inclusiv persoane cu funcţii importante în stat. Ţurcanu a fost judecat anterior, însă a fost declarat nevinovat, după ce OFERTA PLUS a intermediat vânzarea energiei electrice din Ucraina către instituţii de stat din R. Moldova.

General Construct SRL,  cel de al doilea fondator al Utiltrans Construct SRL este din România, dar activitatea acestei companii se află într-un declin drastic în ultimii ani, înregistrând pierderi financiare. Presa a scris că această companie are doar doi angajați.   

Licitație cu năbădăi  

Licitația pentru construirea drumului de acces către localitatea Humulești a fost desfășurată în vara anului 2014, drumul urmând a fi construit până în decembrie 2015. Trei companii de contrucție a drumurilor și-au depus ofertele comerciale:  Lincons SRL, SA Edilitate și  Utiltransconstruct SRL.  Două din cele trei companii care au depus oferte au fost descalificate, iar compania care a oferit cel mai mare preț, ICS Utiltrans Construct, a fost desemnată câștigătoare.

Greu de crezut în conincidențe. Oferta comercială a companiei câștigătoare coincide cu suma estimativă din planul de achiziții pentru această lucrare. În planul de achiziții, elaborat în ianuarie 2014, este indicată suma estimativă de 23930000 lei, iar propunerea comercială a ICS Utiltrans Construct este de 23930000,21 lei, deci o diferență de doar 21 bani.

Compania care a oferit cel mai mic preț Lincons SRL, a fost descalificată din motivul că nu ar fi avut „experiența similară” , în care se cere ca „ofertantul să încheie și să îndeplinească în ultimii 3 ani cel puțin un contract: a) cu o valoare egală sau mai mare decât valoare viitorului contract; sau b) reconstrucția/construcția și darea în exploatare a unor obiecte de o capacitate similar”.  Altă companie descalificată a fost S.A. Edilitate, care nu a prezentat garanția bancară, dar prezentănd asigurarea răspunderii contractuale prin intermediul companiilor de asigurare.

Lincons SRL a contestat decizia comisiei privind descalificarea. DGT a explicat Agenției de Achiziții Publice, la contestația depusă de motivele descalificării din 08.09.14, prin „neprezentarea unei oferte financiare echivalente sau mai mari decât contractul viitor”. 

Experții din cadrul Expert Grup care au analizat documentele pentru această licitație spun că neregulile depistate în procesul de evaluare și identificare a câștigătorului și excluderea unor participanți la licitație ”relevă despre o posibilă licitație cu înțelegere secretă”. Primul semnal ține de faptul că în concurs a rămas o singură companie. A doilea aspect dubios ar fi descalificarea  SA Edilitate. Această companie municipală  participă regulat la achizițiile publice din cadrul DGT și are o experiență largă în pregătirea documentelor de oferte. Cel puțin în ultimii patru ani, aceasta a fost prima descalificare a companiei respective din cadrul achizițiilor anunțate de DGT. În cazul descalificării ”Lincons” SRL, experții remarcă că DGT nu a solicitat informație adițională de la agentul economic dacă acesta a avut experiență în construcția/reconstrucția unor obiecte cu capacități similare.

Experții care au analizat oferta și setul de documente depuse de compania câștigătoare, spun că aceasta nu a prezentat un setul deplin de documente necesare conform IPO. Bunăoară, ICS Utiltrans Construct nu a prezentat scrisori de recomandare din partea altor beneficiari. Prezentarea acestor scrisori face parte din cerințele de calificare, deci compania dată neprezentându-le, la părerea exăerților,  trebuia și ea să fie descalificată. Prin urmare, în cazul dat se cerea anunțarea unei noi runde de achiziție, ceea ce nu s-a întâmplat.

Oferta companiei care a fost selectată să construiască acest drum a fost, suprinzător, aproape similară cu suma pe care planifica să o cheltuiască municipalitatea. Construcția drumului, cu o lungime de numai 5,5 km, în acte, însă a costat bugetul municipal tocmai 30 mln de lei.     

Porţiunea de drum urma a fi finalizată în 12 luni. Conform proiectului, printre lucrările suplimentare se numără consolidarea pentru evitarea alunecărilor de teren, amenajarea trotuarelor în perimetrul localităţii, construcţia canalelor de colectare a apei şi amplasarea reţelelor inginereşti. Costul proiectului este de circa 27 de milioane de lei, bani alocaţi din bugetul municipal.

Începutul drumului (stânga) și sfârșitul acestuia (dreapta). Foto: CIJM

Deși planul de achiziții a fost elaborat, el nu a fost publicat pe pagina oficială a Direcției General Transport a Primăriei Chișinău. Acest fapt contravine atât Regulamentului cu privire la modul de calculare a valorii estimative a contractelor de achiziții publice și planificarea acestora, dar și deciziei CMC de aprobare a bugetului municipiului, în care este clar stipulat obligativitatea publicării acestui plan.

Totodată, suma indicată în planul de achiziții nu coincide cu suma din anunțul de intenție, diferența fiind extrem de mare. Anunțul de intenție pentru construcția drumului spre satul Humulești a fost publicat în BAP nr. 17 și era indicată suma estimativă fără TVA de 6667 mii lei. În planul de achiziție, însă, suma preconizată este de 23930 mii lei cu TVA sau 19942 mii lei fără TVA, sau de 3 ori mai mult decât în anunțul de intenție.

Contracte adiționale și prelungirea termenului de executare a lucrărilor   

Contractul inițial pentru construcția drumului de acces spre s. Humulești a fost modificat de două ori. În modificările respective s-a majorat atât suma finală a contractului, cât și perioada de execuție. Astfel, pe data de 04.06.15 a fost semnat un acord adițional de majorare cu 2393.7 mii lei. Apoi, pe data de 14.12.15 în al doilea contract adițional, s-a mai majorat suma lucrărilor cu încă 2909.6 mii lei și s-a extins termenul de executare și de valabilitate a contractului până la 31.12.2016. Deci, cumulativ pentru construcția drumului spre Humulești urma să se aloce nu o sumă de 23930 mii lei, dar 29233 mii lei, iar perioada de execuție planificată inițial de 9 luni s-a extins până la 2,5 ani. Astfel, suma contractului inițial a fost majorată cu o valoarea de peste 22,2%, iar perioada de implementare cu 21 luni.

Risc major de corupție 

Expertul Iurie Marcotâlo spune că extinderile și modificările contractuale analizate indică despre un risc major de corupție în achiziția respectivă.

„În procesul de construcție s-au depistat mai multe neregularități de calitate și de procedură. Când a fost cerută Cartea tehnică a drumului, ea nu a fost prezentată la cerere la 19 aprilie, nu era disponibilă la fața locului la direcția lucrări edilitare, și prezentată numai la 26 aprilie”, precizează expertul.

Proteste ale localnicilor

În decembrie 2015 localnicii din Humulești au organizat un protest legat de calitatea lucrarilor, dar și de termenul prelungit de executare a lucrărilor. Oamenii erau nemulumiți că drumul se construește de la mijloc și nu de la un capăt, așa cum ar fi normal. Boris Golovatiuc, administratorul companiei constructoare, a spus că lucrările se desfășoară conform parametrilor de construcșie a drumului și că lucrările vor fi finalizate în termenii stabiliți de contract. Termene, care, la acel moment, erau deja depășite, iar capătul lucrărilor nu se vedea.       

Drum îngrădit pentru câteva zeci de familii

În octombrie curent, câteva zeci de familii din Întovărăşirea Pomicolă „Sidev” COOP, mun. Chişinău, s-au trezic că nu vor putea să iasă, pe timp de iarnă, la drumul Chişinău–Humuleşti. Aceasta, pentru că odată cu construcția drumului, au fost tăiate căile de acces, prin construcția canalului de scurgere a apei, lat de circa 2 metri, care este aproape imposibil de sărit. Din trei drumuri de acces la traseu, compania constructoare a lăsat doar unul. Localnicii au depus mai multe sesizări la Primăria Chișinău, dar fărăsă primească un răspuns adecvat.  Preşedintele asociaţiei „Sidev” COOP, Mihai Iurco, susține că la poriectarea drumului nu s-au luat în consideraţie drumul de acces spre asociaţie. ”Ne-am bucurat că se construiește în sfârșit acest drum, dar constatăm că vm avea mai multe probleme. Oamenii vor trebui să meargă foarte mult pe jos. Nu știu cum se vor descurca familiile cu copii mici”, a precizat Iurco. Şeful Direcţiei control al volumelor şi costurilor lucrărilor în construcţii, Tudor Ţurcanu, ne-a comunicat că lucrările la acest drum sunt în desfășurare și că urmează să fie analizate cererile membrilor Asociaţiei „Sidev” COOP privind construcția căilor de acces la traseul Chișinău-Humulești.  

Ultimul contract adițional la contractul de achiziție a prelungit termenul de finalizare a lucrărilor la drumul Chișinău-Humulești până în decembrie 2016.

Investigația a fost realizată în cadrul Campaniei „Banii publici sunt și banii mei”, desfășurată de Centrul de Investigații Jurnalistice (CIJM) și Asociația pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER), într-un proiect finanțat de Uniunea Europeană și National Endowment for Democracy.

Materialele de pe platforma www.investigatii.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice.

Comentarii