Mediu

Războiul „glamur”-ului Monopol pe cuvântul „Moldova”

http://www.europarl.europa.eu/

Pentru Puterea de la Chișinău este deja o tradiție ca orice cuvânt cu rădăcina „moldova” să slujească ideii moldovenismului voroninist. Or, monopolul pus de către ortacii președintelui asupra acestui cuvânt exclude utilizarea lui în orice alte scopuri. Cu o asemenea situație s-a confruntat jurnalistul Vlad Pascaru, directorul revistei „Moldoveanca”, care, refuzând să propage moldovenismul primitiv, este forțat să-și închidă publicația…

După ce a înregistrat revista la Ministerul Justiției, pe 4 iulie 2007, lui Vlad Pascaru i s-au făcut aluzii tentante de a accepta finanțare „de sus”. Deoarece le-a refuzat, publicația a fost pusă la perete fără motiv, după cum consideră experții în domeniu. Or, în august 2007, revista „Aquarelle” depune la AGEPI o cerere de înregistrare a mărcii „Moldoveanca”. În septembrie, Pascaru scoate primul număr al revistei, iar în octombrie, „Aquarelle” îl atacă în judecată pentru că i-ar fi preluat brandul. Ulterior, judecătorul Gh. Zubati sechestrează, printr-o încheiere, tirajul revistei, care a fost scos din vânzare în plină campanie de abonare - până la 26 decembrie, când Curtea Supremă de Justiție a clasat încheierea lui Zubati.

Vlad Pascaru susține că și-a propus să facă o revistă apolitică, pentru toate femeile din spațiul basarabean. „Pe paginile revistei, femeia comunistă este egală cu cea AMN-istă, PPCD-istă sau fără de partid. Revista abordează problemele femeii ca om, dar nu ca politician”, ne spune Pascaru, adăugând că oriunde s-a adresat ca să-și rezolve problema i s-a spus că „dacă nu e o comandă de sus, dreptatea e de partea dvs.”.

Pe de altă parte, deși cererea de înregistrare a mărcii, depusă de „Aquarelle”, a apărut în Buletinul Oficial de Proprietate Intelectuală abia în ianuarie 2008 - din care se vede că „Aquarelle” încă nu a primit marca -, Angela Sârbu, directorul revistei, afirmă că dispune de toate actele pentru marca „Moldoveanca” și că a depus cererea la AGEPI nu în august, după cum se arată în document, ci la începutul anului 2007. „Nu vreau ca chestia asta să fie publică, pentru că nu e cazul”, a remarcat șefa revistei „Aquarelle”.

Potrivit juristului Iurie Clătinici, cererea revistei „Aquarelle” presupune concurență neloială și Pascaru trebuie să o conteste la Comisa de Apel a AGEPI și să solicite, în judecată, recuperarea pierderilor suportate în urma încheierii lui Zubati. Și Luminița Bodarev, jurist coordonator la Comisia de Apel a AGEPI afirmă că Pascaru are dreptate, pentru că „legislația RM stipulează că primul venit e și primul deservit”. Iar Emil Mândâcanu, expert independent în protecția mărcilor, ne spune că mai întâi “trebuie de văzut dacă înregistrarea mărcii de către „Aquarelle” a fost făcută legal”. „Aquarelle” nu avea dreptul să atace în judecată și nici judecătorul - să dea curs cererii, pentru că „Aquarelle” nu e stăpâna mărcii, ci doar titularul cererii de înregistrare”, consideră expertul. La 13 februarie, urmează să aibă loc prima ședință de judecată în acest proces.

Materialele de pe platforma www.investigatii.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice.

Comentarii