Mediu

TAINA RÂULUI NEGRU DIN PARCUL VALEA TRANDAFIRILOR

La aproape șapte luni de la incidentul cu autocisterna care a deversat apă murdară în râulețul din parcul Valea Trandafirilor, portalul Anticoruptie.md a reușit să identifice cui aparține unitatea de transport. După mai multe piste greșite, pe care au mers inițial și inspectorii de mediu, am descoperit că cisterna auto face parte din parcul de mașini al întreprinderii municipale EXDRUPO. Responsabilii de acolo recunosc că unitatea de transport le aparține, nu și faptul că ar fi deversat ape murdare în parc. Chiar dacă declară că mașina a făcut un alt traseu, aceștia au refuzat să prezinte foaia de parcurs pentru 3 aprilie, 2024, ziua în care s-a produs „infracțiunea ecologică”.

Apa de smoală de la Valea Trandafirilor

La începutul lunii aprilie, mai multe persoane au postat pe rețele de socializare clipuri video cu apa neagră a râulețului din Parcul Valea Trandafirilor.  Revoltați și speriați, oamenii au reacționat imediat. O mama care se plimba pe mal a observat cum albia râului este parcă acoperită cu smoală.

„Se întâmplă niște lucruri paranormale. Râulețul avea întotdeauna apa limpede, nu știu de ce a devenit toată neagră. Am luat apă și în sticlă și se poate vedea. Este pur și simplu neagră- neagră”, povestea femeia, care obișnuiește să-și plimbe copiii în acest parc.

În aceeași zi, alți trecători au zărit o autocisternă de model sovietic care avea pompa în râu. Din filmulețul filmat de un martor se văd câțiva bărbați care stau în jurul vehiculului, unul dintre care, echipat cu o uniformă de lucru cu efecte reflectorizante de culoarea oranj, se pare că mânuiește pompa, în timp ce motorul este pornit.

În imagini apare și numărul de înmatriculare al autocisternei de pe mal. Pe plăcuța ruginită de timp pot fi deslușite două variante: G BS 290 sau C BS 290, lucru lesne de verificat din baza de date a ASP sau Poliției, în funcție de marca mașinii.

Vinovatul este… nevinovat. Epopeea mașinii dispărute

După șase luni de la catastrofa ecologică din parc, solicitați să răspundă jurnaliștilor Anticorupție.md dacă s-a mai găsit vinovatul, Inspectoratul Național pentru Protecția Mediului a expediat un raport, în care scrie că făptașul a fost depistat.

Potrivit documentului, “Departamentului înmatriculare a mijloacelor de transport, i-a fost solicitată identificarea proprietarului automobilului, care a admis scurgerile de ape uzate (…), organele pentru protecția mediului, fiind informate că, vidanja (n.r. autocisterna), GAZ 66141 cu număr de înmatriculare GBS 290, aparține SRL „Siguranța-Test”, cu sediul în s. Țareuca din raionul Rezina.”

La audierile din luna mai, administratorul întreprinderii le-a declarat inspectorilor că nu cunoaște cine i-ar fi putut utiliza mașina în asemenea scopuri, deoarece vehiculul este în reparații de un an la auto-service-ul  SRL „Max Trans Com” din Chișinău. Iar proprietarul acestuia, chemat la audieri, le-a spus anchetatorilor că mașina G BS 290 a rămas la parcarea cu plată a SRL „Palaris Service” din capitală, pe care a dat-o în arendă până acum un an.

În încercarea de a găsi autocisterna, am aflat că GAZ 66141, cu numere G BS 290 este, de fapt, un autoturn. La telefon, proprietarul mașinii ne-a declarat că habar nu are unde poate fi aceasta, din momentul în care l-a dat la reparație și nu l-a mai luat.

 

„Noi demult am dat mașina la reparație, la reutilare, unui service din Chișinău. Dar firma noastră nu mai este funcțională, soțul e plecat peste hotare pentru a se răsplăti cu datoriile. Nu mai știu unde este mașina ceea. Era veche”, a declarat bărbatul pentru portalul Anticoruptie.md.

Acesta ne-a expediat și fotografii care-i confirmă versiunea.

L-am contactat și pe administratorul service-ului auto. Bărbatul ne-a confirmat că este vorba despre un autoturn cu acest număr de înmatriculare, dar care a rămas la parcarea veche, împreună cu un tractor de-al său și care, între timp, au dispărut.

„Această mașină, care este un GAZ, a fost lăsată, pentru reutilare, acum un an. Noi am reutilat-o iar prorpietarul trebuia să mai plătească restul sumei pentru reparații. Așa și nu a venit. Noi am lăsat mașina la parcarea pe care o închiriam. Am mai lăsat acolo și un tractor. Am plecat de acolo. Suntem în altă parte. Dar știun că autospeciala cu numere GBS 290 nu este acolo, la fel ca și tractorul meu”, a spus Iurie Țiganu, administratorul  SRL Max Trans Com. 

Fiind siguri că găsim autospeciala pe strada Băcioii Noi, cu plăcuțele schimbate intenționat de cineva, la parcarea firmei Palaris Service, indicată în raportul Inspectoratului pentru Protecția Mediului, am mers acolo. Și aici ghinion. Proprietarul spune că mașina nu mai e demult acolo și că a fost evacuată de cineva, despre care el presupune că e proprietarul.

„Autospeciala a fost luată acum un an de proprietar. Nu am ninim pe teritoriul parcării. Propietarul îmi mai datorează niște bani pentru parcare. Nu este aici”, a declarat acesta și chiar ne-a permis să facem un ocol al parcării ca să ne vedem că mașina nu este.

Proprietarul C BS-290 - Primăria Chișinău 

După un studiu minuțios al fotografiei cu cisterna ce ar fi deversat mizerie în râu, atenția ne-a atras faptul că marca mașinii autospecialei este ZIL 130, adică diferită de cea indicată în raportul autorităților - GAZ 66141. Am încercat, surselor Anticorupție.md să vedem dacă nu cumva autoritățile au greșit o literă atunci când au verificat proprietarul mașinii. 

În baza de înmatriculare auto a Republicii Moldova numărul C BS 290 este atribuit unei autocisterne fabricate în anul 1990 și care… APARȚINE Î.M “EXDRUPO” A PRIMĂRIEI CHIȘINĂU. Într-un raport al întreprinderii găsim toată informația despre această mașină.

„Mașina e a noastră, încălcarea - nu!” 

Întreprinderea EXDRUPO a Primăriei Chișinău recunoaște că cisterna ZIL 130 le aparține. Mai mult, în data de trei aprilie, angajații de aici au avut o misiune în teritoriu, cu utilizarea mașinii.

Șeful Secției Canalizare Pluvială, Adrian Costin, a declarat că incidentul cu implicarea vehiculului EXDRUPO este straniu deoarece este strict interzisă aruncarea apeloc menajere în râuri, iar întreprinderea protejează natura. Potrivit lui, autocisterna buclucașă C BS 290 are o altă menire – pomparea apei meteorice din fântâni, în scop de deblocare. Ulterior, apa, exclusiv curată, este “aruncată în altă fântână funcțională”.

„Eu nu cunosc despre așa informații. E absurd să aruncăm apele în… Noi din contra, protejăm. La noi e strict interzis. Da, într-adevăr e mașina noastră, mașină de pompare a apelor meteorice. Nouă ni-i straniu. Mașina asta e strict interzisă în așa uz. E o situație normală de a pompa pentru deblocare apa curată dintr-o fântână de ape meteorice și aruncarea în altă fântână care funcționează“, ne-a declarat Costin.

După ce  Anticorupție.md a informat Inspectoratul pentru Protecția Mediului despre noua pistă, responsabilii de acolo i-au citat pe cei de la Î.M. EXDRUPO la audieri, să dea explicații.

Inițial, Adrian Costin a promis că ne va oferi detalii din foaia de parcurs a cisternei,  din ziua incidentului din Parcul Valea Trandafirilor. Ulterior, după ce a fost citat de Inspectorat, el a refuzat acest lucru, sugerându-ne să cerem informația de la Inspectoratul pentru Protecția Mediului, după ce va fi audiat.

„Am să dau explicații la Ministerul Ecologic. O să scoatem toate datele să explicăm cum s-a întâmplat, ce lucrări s-au efectuat. –Ați verificat unde a fost mașina în ziua ceea, care a fost foaia de parcurs, ce lucrări a efectuat? –Da. –Ne puteți spune și nouă? –Noi o să dăm în formă scrisă, nu vă supărați. Mai întâi trebuie să mergem la ecologie, să dăm informația, și dumnealor deja o să vă dea dumneavoastră dacă o să vrea”, a spus acesta.

Concentrație ridicată de azot și amoniu

Chiar a doua zi d e la incident, în data de 5 aprilie 2024, specialiștii de la Agenția de Mediu, au prelevat probe de apă din râuleț, dar și de sol de pe mal. Inspectorul de la protecția Mediului, Ion Caliniuc confirmă că râul a fost poluat de pe malul unde a fost și cisterna Primăriei Chișinău. El susține că acolo s-au găsit “urme de negreață”, lucru dovedit de analizele de laborator.

Totuși, responsabilul mai spune că nu a știut că mașina aparține întreprinderii EXDRUPO.

„Noi am fost acolo a doua zi, 4 aprilie (n.r. 2024). Râușorul este curgător și murdăria nu s-a menținut. Dar pe mal au rămas urmele de negreață, unde a fost mașina ceea. Laboratorul a luat analize de pe acel mal. Noi am constatat că este poluare a nisipului. Nu am știut că mașina aparține primăriei Chișinău”, spune Caliniuc.

Chiar dacă apa este curgătoare, rezultatele au arătat că nivelul de poluare este FOARTE RIDICAT, atribuindu-i-se clasa a V-a -apele de suprafaţă care prezintă dovezi de devieri majore ale valorilor fizico-chimice şi biologice de la fondul natural al calităţii apei, din cauza activităţilor umane. Componentele biologice, îndeosebi piscicole, sunt deteriorate şi apa nu poate fi utilizată în scopuri potabile. Pentru reprezentarea grafică se foloseşte culoarea ROȘIE.

Potrivit Agenției de Mediu, pentru probele de sol s-a constatat majorarea neesențială a concentrațiilor ionilor de amoniu în comparare cu proba de fond. Astfel, probele de apă prelevată se încadrau în limitele claselor a III-IV de calitate, adică "poluată moderată" și "poluată"; conform parametrilor: azot de amoniu și consumul chimic de oxigen. Totodată în proba de apă prelevată din râuleț, materiile în suspensie depășeau limita pentru clasa a V de calitate ce înseamnă "foarte poluată".

 

Ancheta a fost realizată cu suportul financiar al Uniunii Europene, în cadrul proiectului „Susținem mass-media independentă și publicarea conținutului de calitate în Moldova”, implementat de ERIM și CU SENS. Conținutul subiectului și opiniile expuse aparțin, exclusiv, autorilor.

Materialele de pe platforma www.investigatii.md pot fi preluate în limita a 1.000 de semne. În cazul paginilor web, în mod obligatoriu, trebuie indicată sursa şi linkul direct la articol. În cazul publicațiilor tipărite, posturilor de radio și televiziunilor va fi indicată sursa. Preluarea integrală este permisă doar în condiţiile unui acord prealabil cu Centrul de Investigații Jurnalistice.

Comentarii